frank-jeannette-marrakech.reismee.nl

De tuin van Yves en een geheime oase

Zullen we vandaag naar de Jardin Majorelle? Zeg dit nooit hardop want de kans dat duizenden anderen, dit gehoord hebbende, zeggen ‘ja dat is leuk’, is groot. De riad-medewerker had ons een taxi-richtprijs gegeven dus voor 50 dirham een chauffeur gevonden die het niet zo nauw nam met de snelheidsbeperkingen. Zijn taxi had ook al betere dagen gekend.

Tsja en daar stonden de overige bezoekers voor de tuinen van Yves ook keurig in 2 rijen te wachten voor de kassa’s. Marokko zou Marokko niet zijn wanneer gezinnen met kinderen en Nederlandse vrouwen met een stok niet uit de rij worden gehaald om naar een aparte kassa te gaan (Frank mocht ook mee hoor). Dank voor deze geste.

Het was druk, veel te druk om echt van de schoonheid van deze tuin te kunnen genieten. Ook voor het Berbermuseum was het drommen. Gelukkig veel gelachen en wat mooie foto’s kunnen maken.

We hadden een combiticket voor de tuin en het museum van Yves Saint Laurent. Minder druk, veel snobs en prachtige kleding van de man wiens as is uitgestrooid in de naastgelegen jardin.

De rij wachtenden buiten voor een bezoek aan de tuin was inmiddels verviervoudigd, menig popartiest zou jaloers geweest zijn.

We zijn wandelend door het hedendaagse Marrakech terug naar de Medina gegaan. Wat een verschil in een stad binnen en buiten de muren. Door de soeks waar de Marokkanen hun vlees, vis en vers geslacht pluimvee kopen, via het Koninklijk paleis naar de Jardin Secret. Behoorlijk geheim inderdaad deze schitterende tuin. Water dat, via een eeuwenoud ondergronds buizenstelsel vanuit het Atlasgebergte, zorgt voor de irrigatie en rustig kabbelende fonteintjes en ‘kanaaltjes’. Wat een verschil met de Jardin Majorelle. Een aanrader deze oase in de drukke soek.

En dan nog 1 cadeautje nodig. Ik geloof dat ik toch een voorstander ben van vaste prijzen. Het onderhandelen gaat me goed af hoor want aan het eind vertrokken met 2 voor de prijs van 1 (en zelfs nog iets minder). Dat afdingen ben ik alleen meer dan beu.

Veel gewandeld en weer veel gezien. En we zijn nog niet uitgekeken.

Veel liefs

mama

mooi dat jullie het fijn hebben , drukte kon je verwachten , hier alles goed , liefs mama