frank-jeannette-marrakech.reismee.nl

Brommers en kleine paleisjes

De muezzin roept op tot gebed. Het is kwart over vier en op ons dak is het nog steeds goed toeven. Een dutje in de schaduw na nog maar eens een drukke voormiddag kan deugd doen.

Na het ontbijt in de zon, dat nog steeds nieit gaat vervelen, begaven we ons uit onze rustige Derb in de smalle straatjes van de Medina. Ik beken eerlijk dat mijn vocabulaire van scheldwoorden nu uitgeput is. Brommers en zelfs motoren waarvan de bestuurders op zeer arrogante en irritante wijze zich een weg banen door de mensenmassa.

Eerste stop was het musee Dar Si Said. Tapijten te kust en te keur. Maar ook een schitterend paleis op zich waar je kunt genieten zonder van tapijten te houden.

Frank had in onze reisgids gelezen over een klein museum; Maison Tiskiwine. Een museum dat eigendom is van Bert Flint, een antropoloog die een prachtige collectie heeft van kunst, voorwerpen en zelfs tenten van volken rond de oude handelsroutes die via Marrakech liepen. Geen sjiek paleis, een woonhuis omgetoverd tot een museum dat zeker de moeite waard was. En ja Bert was er ook, een oudere man die trots was op zijn Maison.

Kopje koffie en door de chaotische straten de laatste must see van Marrakech, het Mamounia Hotel, waar de gemiddelde prijs van een kamer een slordige 800 euro bedraagt. Het was een eind lopen en ik ben blij dat we gewoon lekker in onze Derb in een gezelllige Riad zitten. Zoals nu, in de namiddag zon op het dak, legging en t-shirt aan en voor jullie iets schrijven over onze belevenissen.

Straks nog eens lekker Libanees eten en eerst wat drinken op het Jeema El Fna.

Veel liefs

walter