frank-jeannette-marrakech.reismee.nl

Cultureel erfgoed

Vandaag zoeken we het wat dichter bij huis. Geen tien kilometer wandelen, maar slechts de helft.

Na weeral een ontbijt in het zonnetje op het dak met een omeletje en pannenkoeken vertrekken we naar het Musee de la Femme. Een klein, nieuw, museum gewijd aan de vrouw in de Marokkaanse cultuur.

Een kleine omweg eerst om de Fontaine Mouassine te bekijken. Gebouwd in 1570 en totaal vervallen. Graffitti en een fietsenstalling is wat rest van dit eens zo prachtige complex. Het cultureel en onroerend erfgoed staat niet hoog op de prioriteitenlijst in Marrakech.

Het Musee de la femme is een klein modern museum waar we de enige bezoekers blijken te zijn. Vriendelijke vrouwen ontvangen ons, zetten een video uit het koloniale tijdperk op en we krijgen een blik op de Berbervrouwen die wol spinnen en tapijten knopen. Twee verdiepingen met oude tapijten en hedendaagse kunst van vrouwelijke kunstenaars. De moeite van een bezoekje waard.

Verder naar het Museum van Marrakech. Gevestigd in een paleis uit de 19de eeuw. Ook hier is het verval merkbaar. Jammer want er hangt niet alleen mooie kunst, ook het paleis op zich is een pareltje. Buiten in het zonnetje even een koffietje en een muntthee en dan duiken we de soek in.

Ik heb mijn zinnen gezet op een nieuwe handtas en na het nodige afdingen een mooie gekocht. Nog wat leuke souvenirs in een niet al te drukke soek gevonden en daarna hoogste tijd voor de lunch, tagine met kip, citroen en olijven.

Het wordt wat afgezaagd voor jou als lezer, maar de namiddag brengen we rustig door in het zonnetje op het dak. Straks nog de eetstallen op het plein bekijken.

Veel liefs